Tuesday 23 April 2019

Langkah demi langkah

Bab 2
Proses membuat bedak sejuk

Cara pembuatan bedak sejuk ini ada pelbagai. Ada yang gemar cara mudah dan ada yang lebih suka mengekalkan cara tradisional. Mana-mana cara pun akan mendapat hasil bedak yang sama cuma bila kita membuat cara nenek moyang, hasilnya jauh lebih bagus. Mengapa? Cara lama ini memang remeh kerana terlalu banyak masa diambil dan tenaga digunakan. Namun hasilnya lebih menyakinkan. Walaubagaimanapun proses permulaan tetap sama iaitu beras perlu direndam terlebih dahulu. Berapa lama tempoh rendaman?

Berapa lama beras perlu direndam juga berbeza. Ada yang mengambil jalan singkat iaitu untuk beberapa bulan sahaja. Ada juga yang mengambil masa bertahun untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. Secara saintifik, beras yang direndam lama mempunyai tahap mikrob yang tinggi. Mikrob yang aktif dan tinggi ini memberi kesan terhadap beras. Mikrob-mikrob ini menghasilkan bakteria yang amat berguna kepada kulit wajah. Bakteria-bakteria inilah yang menjalankan tugas merawat kulit muka yang bermasalah.

Umi Alya lebih suka merendam beras sehingga menjadi tapai. Bau tapai juga begitu sedap dihidu oleh hidung Umi Alya. Beras yang mempunyai bau tapai menghasilkan bedak sejuk yang agak wangi. Tidak perlu lagi hirisan daun pandan atau bunga-bunga lain untuk mewangikan bedak. Mari Umi Alya terangkan serba sedikit langkah demi langkah cara bedak sejuk yang Umi Alya hasilkan.


















No comments:

Post a Comment