Tuesday 23 April 2019

Bab 1.2
Antara jenis-jenis bedak keluaran kami

Bedak sejuk keluaran kami dibuat sepenuhnya dari beras. Umi Alya akan merendam beras berbulan-bulan lamanya agar hasil yang akan dikeluarkan memuaskan hati setiap pelanggan. Tambahan pula selepas mengetahui kebaikan beras jika direndam dengan had masa yang lama. Ramai yang menganggap bedak sejuk kami dibuat dari tepung beras. Tepung beras paket yang boleh di beli di kedai-kedai runcit itu. Anggapan ini berlaku kerana bedak kami halus. Ingin Umi Alya maklumkan di sini bahawa bedak sejuk kami BUKAN datang dari tepung beras yang sudah di proses di kilang ya. Umi Alya sentiasa memastikan stok rendaman beras sentiasa ada.

Bedak sejuk kebiasaannya disapu selepas mandi. Bertompok-tompok muka disaluti dengan bedak sejuk. Selalu kita lihat orang-orang tua dan bayi serta kanak-kanak yang sering memakainya. Tetapi tahukah kita khasiat bedak sejuk kegemaran ramai sejak zaman dahulu?

Ada banyak khasiat yang tersembunyi yang tidak diketahui oleh pengguna zaman sekarang. Kebanyakan dari kita hanya menganggap penggunaan bedak sejuk hanya dipakai ketika musim panas. Digunapakai semata-mata untuk menyejukkan muka dan badan. Rupa-rupanya ada banyak lagi kegunaan bedak sejuk ini. Mari kita buat sedikit kajian mengenai jenis-jenis bedak yang Umi Alya sediakan.






No comments:

Post a Comment