Tuesday 23 April 2019

1.2.2 Bedak sejuk aloe vera

Bentuk tanaman aloe vera atau lidah buaya mirip seperti kaktus. Tetapi isinya sangat berlendir. Di dalam lendir aloe vera atau lidah buaya memiliki anti oksiden, beta karoten, vitamin c dan e. Bahan-bahan ini menjaga lidah buaya agar terap terhidrasi. Selain daripada itu ia memiliki 18 asid amino yang berfungsi untuk memberikan manfaat kepada tubuh badan manusia. Patutlah pokok ini begitu terkenal di dalam industri kosmetik dan penjagaan kesihatan.

Umi Alya menggunakan lendir aloe vera untuk dicampurkan ke dalam bancuhan bedak sejuk. Penggunaan secara berterusan atau rutin akan membuat kedutan pada kulit wajah yang menandakan penuaan hilang seketika kerana kulit menjadi lebih kenyal. Ia juga membantu menghilangkan sel-sel mati dengan cepat. Aloe vera adalah perisai dari radiasi sinar uv yang boleh membuatkan kulit menjadi kusam dan kering. Lendir lidah buaya juga melembabkan kulit yang menjadikan ia sebagai pelembab yang bagus untuk kulit kering. Gunalah bedak aloe vera ini secara rutin supaya wajah tampak bersinar, bersih dan cerah.


Bedak sejuk yang dicampur dengan pati atau lendir aloe vera ini boleh memperbaiki tekstur kulit dengan cara merawat jerawat yang tumbuh. Jerawat menjadi kecil dan hilang bila digunakan selalu. Bedak aloe vera ini juga menyingkirkan toksin yang ada pada wajah dan meninggalkan kulit wajah yang lebih sihat.

No comments:

Post a Comment