Tuesday 23 April 2019

Bab 2.6
Langkah keenam:

Ini bahagian terakhir proses membuat bedak sejuk. Ambil sedikit bedak sejuk yang sudah kering ke tapak tangan. Jumlah bedak tidak kiralah banyak mana. Jika nak buat masker biar ambil banyak. kalau hanya hendak dijadikan bedak, ambillah sedikit saja. Campurkan dengan sedikit air paip atau air mawar jika inginkan wangian mawar, dan sapukan ke muka. Tepuk-tepukkan lembut sedikit ke wajah agar bedak masuk ke dalam pori-pori kulit. Biarkan kering.

Jika hendak membuat seperti 'scrub' bolehlah digosokkan secara perlahan-lahan dengan dua jari semasa bedak masih lembap. Gosok ke serata muka sehingga habis bedak-bedak yang ada di muka itu. Basuh dengan air biasa dan lap kering muka. Kita akan dapat merasakan muka lebih bersih dan segar.

Sekiranya bedak dijadikan masker, Umi Alya ingin mengingatkan semasa hendak membasuh bedak masker, gunalah air biasa sahaja. Jangan di campurkan sabun muka ketika membasuh bedak. Umi Alya takut akan ada tindakbalas antara bedak dan sabun nanti sehingga menyebabkan wajah terasa gatal-gatal dan kemerahan.

Selamat mencuba bedak sejuk keluaran Umi Alya yang semestinya suci dan bersih tanpa pengawet. Semoga wajah anda licin dan mulus serta awet muda selalu. In shaa Allah... Mulakan dengan Bismillahhirrahmanirrahim dan disudahi dengan Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment