Tuesday 23 April 2019

Bab 1.1
Fungsi rendaman

Tempoh rendaman beras memainkan peranan yang amat penting. Orang-orang tua dahulu hanya memberitahu bahawa lagi lama beras direndam lagi sejuk bedak yang terhasil nanti. Mereka tidak tahu sebenarnya ada banyak kelebihan lain jika beras direndam lama. Sekarang dalam zaman teknologi moden ini barulah diketahui misteri rendaman beras ini. Bukan sekadar suka-suka sahaja hendak rendam beras rupanya.

Umi Alya pun baru tahu mengenai hal ini. mari kita sama-sama belajar. Untuk pengetahuan semua, beras yang direndam sebenarnya mengeluarkan bakteria dan bahan aktif yang akan wujud di dalam bedak sejuk. Ketumpatan mikrob yang tinggi mempunyai bahan aktif seperti ceramide yang berfungsi meningkatkan kolagen dalam kulit bagi memberikan kulit yang tegang dan muda. Semua pasti tahu fungsi kolagen, kan. Rupanya beras juga boleh mengeluarkan kolagen. Subhanallah...

Bedak sejuk yang sudah direndam juga mempunyai asid laktik dan asid fenolik serta 4 asid amino benzonik (PABA) yang biasa terdapat dalam produk kosmetik. Aktiviti beras yang direndam atau diperam bertujuan bagi memerangkap kelembapan dan memberikan kesan yang baik terhadap kulit. Pengetahuan ini didapati setelah pensyarah Jabatan Kejuruteraan Kimia dan Proses, Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina, Universitu Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Noorhisham Tan Kofli dengan kerjasama pelajar Ijazah Sarjana, Mohd Alif Afifie Dzulfekar dan pelajar Ijazah Sarjana Muda, Mohd Izzudin Ahmad Zainuri, membuat kajian ke atas bedak sejuk. (sumber dari Utusan Online 25 Februari 2015 oleh Khairunnisa Sulaiman)

Terima kasih buat para penyelidik yang bersungguh-sungguh membuat kajian tentang bedak sejuk. Umi Alya pun baru tahu tentang perkara ini. Patutlah orang-orang dahulu begitu menyukai beras yang di peram bertahun-tahun lamanya. Lebih lama beras di peram, lebih banyak mikrob aktif dan lebih banyak kelembapan boleh di simpan yang membuatkan bedak menjadi lebih sejuk dan nyaman ketika memakainya.

No comments:

Post a Comment