Tuesday 23 April 2019

1.2.3 Bedak sejuk kulit pisang

Pisang memang enak jika dimakan begitu sahaja. Selain daripada itu pisang adalah makanan pemberi tenaga. Sebenarnya pisang juga termasuk di dalam keluarga buah-buahan serbaguna. Jangan tidak tahu, kulit pisang juga mempunyai khasiat tersendiri yang tersembunyi.



Kulit pisang mengandungi vitamin c dan e, kalium dan zink, besi dan mangan. Sebatian-sebatian ini dapat meredakan kulit yang meradang dan mengurangkan jerawat. Jika dahulu kulit pisang digosokkan secara terus ke kulit yang bermasalah. apabila sudah kering, kulit muka kelihatan kehitaman akibat getah yang ada pada kulit pisang. Sekarang Umi Alya hancurkan kulit pisang dan campurkan ke dalam bancuhan bedak. Wajah tidak lagi kehitaman tetapi keputihan setelah memakai bedak sejuk kulit pisang.

Kandungan lutein dan karoteneid pula boleh membantu masalah jerawat yang kronik dan membengkak. Bancuhkan bedak agar pekat sedikit dan tompokkan pada jerawat degil itu dan biarkan seketika. Buatlah secara rutin, In shaa Allah, jerawat akan mengecil dan mengecut.


No comments:

Post a Comment